Roko Fun

Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

8 sierpnia 2016/0/0

Warzywa stanowią bogate źródło witamin i minerałów – bardzo ważnych elementów zdrowej, zróżnicowanej diety. Każdy rodzic powinien zatem w trosce o prawidłowy rozwój swoich maluszków dbać, by dostarczać swoim pociechom odpowiednią porcję warzyw każdego dnia. Wielu pediatrów podkreśla, że pierwszym niemlecznym produktem w diecie dziecka powinny być właśnie warzywa. Owoce są dużo smaczniejsze, dlatego, jeśli maluch w pierwszej kolejności przyzwyczai się do ich słodkiego smaku, może odrzucić warzywa, które smakują trochę gorzej. Co zatem można zrobić, żeby przekonać dziecko do jedzenia warzyw? Poniżej znajdziecie kilka przydatnych porad, które mogą wam pomóc.

Jedz warzywa w okresie ciąży

Według wielu lekarzy preferencje smakowe maluszka kształtują się już na poziomie życia płodowego, zwłaszcza w ostatnim trymestrze ciąży. Dieta ciężarnej powinna więc być bogata w warzywa, a oprócz tego bezcukrowa. Słodkie przekąski z wysoką zawartością cukru powinny być maksymalnie ograniczone. Po pierwsze już na tym etapie maluszek poznaje słodki smak i się do niego przyzwyczaja, a po drugie nadmierne spożywanie cukru prowadzi do wielu schorzeń zarówno u matki, jak i dziecka. Dieta ciężarnej powinna być zatem odpowiednio zbilansowana i oparta na zdrowych, naturalnych produktach.

Zadbaj o prawidłowe rozszerzanie diety dziecka

Prawidłowe rozszerzanie diety maluszka jest kwestią kluczową w wyrabianiu jego preferencji smakowych. Pamiętaj, żeby najpierw podawać swojemu dziecka warzywa (na początku w formie papki). Na początek warto podać słodką marchewkę, dynię, ziemniaka, w następnej kolejności brokuła lub brukselkę. Nie zniechęcaj się, jeśli twoja pociecha nie wykaże na początku dużego zainteresowania nowymi smakami. Uzbrój się w cierpliwość. Może twój maluszek potrzebuje trochę więcej czasu na polubienie nowych produktów.

Łącz warzywa z owocami

Jeśli twoje dziecko jest wyjątkowo odporne na jedzenie warzyw i za każdym razem odmawia spożywania swojej dziennej porcji musisz wymyślić inny sposób, by utrzymać zdrową dietę swojego dziecka. Doskonałym rozwiązaniem na warzywnego niejadka jest łączenie warzyw ze słodkimi owocami, co diametralnie zmienia smak posiłku na bardziej zachęcający.

Unikaj niezdrowych przekąsek między posiłkami

Niezdrowe przekąski między posiłkami są najgroźniejszym wrogiem zdrowej diety. Staraj się, by twoje dziecko nie miało dostępu do słodkich ciasteczek, chrupek, żelków. Takie produkty dewastują organizm a oprócz tego zniechęcają do spożywania właściwego posiłku.

Ucz zdrowych nawyków

Uczenie zdrowych nawyków żywieniowych jest bardzo ważne dla zdrowia malucha. Starsze dziecko dużo rozumie, dlatego przydatna może stać się rozmowa, w trakcie której uświadomisz mu, jak cenne dla zdrowia są warzywa. Warto co jakiś czas poruszać kwestię zdrowego odżywiania. Pamiętaj, że twoje dziecko najwięcej uczy się właśnie od ciebie, więc musisz dawać dobry przykład. Pokaż, że na twoim talerzu również znajdują się warzywa.

Walka o zdrowe nawyki żywieniowe swojego dziecka jest bardzo ważna i każdy troskliwy rodzic powinien się z nią zmierzyć. Czasami brakuje już sił i cierpliwości, ale pamiętaj, że to ty jesteś odpowiedzialny za zdrowie swojego malucha.